Gemeente goochelt met getallen maar kritiek blijft: te weinig sociale huur

3 maart 2022

De gemeente Castricum zond 2 maart een persbericht uit over de woningbouw die in de gemeente  wordt gerealiseerd.  De aanname in het persbericht dat 35% aan sociale huur of koopwoningen zal worden gerealiseerd, is op zich een heugelijke mededeling, maar het wordt niet nader onderbouwd. De gemeente wijst in haar persbericht niet op het ook grote probleem dat  veel te weinig woningen voor de middeninkomens worden gerealiseerd.

Volgens de Gemeente zouden er 1238 woningen gepland staan en daarvan zou dus 35% sociaal zijn. Als onderbouwing zijn bijlagen toegevoegd en wordt verwezen naar plancapaciteit.nl. De bijlagen bij het persbericht geven echter geen helderheid; de aantallen kloppen niet en een verdeling in de categorieën 1-2 sociaal, 3 middelduur en 4-5 topsegment ontbreekt.  Het overzicht in bijlage ‘Planvoorraad Castricum’ komt uit op een totaal uit van 1402 woningen. Wij hebben de bijlagen zorgvuldig nagezien en treffen diverse dubbeltellingen aan. Ook worden projecten opgevoerd die zijn gecanceld. In de bijlage worden aantallen gegeven die niet overeenkomen met de cijfers in de andere bijlage ‘Realisatiecapaciteit Castricum’. Vrijwel de helft van genoemde projecten in het persbericht/bijlagen moet nog geheel uitgewerkt, ingevuld- en ontwikkeld worden en het is dus volstrekt onduidelijk hoeveel sociale woningbouw daar deel van uitmaakt.

Om tot die beweerde 35% sociale bouw te komen zullen in veel plannen die nu nog in de plan- of onderzoeksfase verkeren hoge percentages sociale woningbouw moeten worden vastgelegd.  De PvdA zou dat toejuichen, maar de gemeente kan niet beweren dat dit al vastligt. De praktijk uit voorgaande jaren leert bovendien dat sociale huur er steevast bekaaid van afkomt.

De PvdA-fractie heeft een eigen onderzoek ingesteld naar de mate waarin in bouwprojecten in Castricum sociale huur wordt vastgelegd.  Wij hebben ons in ons onderzoek gebaseerd op plancapaciteit.nl.  Wij komen op basis daarvan niet verder dan 706 woningen waar tot nu toe definitieve invulling aan gegeven is.

Wat nu in uitvoering is en de vaste plannen die er nu zijn, wordt het tekort aan betaalbare woningen alleen maar groter, de doorstroming van ouderen naar een passende woning vrijwel onmogelijk en er gis een betaalbare woning voor starters. Voor de komende jaren zijn er weliswaar bouwplannen uitgewerkt, maar uit ons onderzoek blijkt dat slechts 5% van die woningen uit sociale huur bestaat,  en meer dan de 60% uit te dure koopwoningen in de vrije sector. Dit inclusief de bouwkavels voor villa’s.

Opvallend is dat wooncorporatie Kennemer Wonen vanaf dit jaar niet één woningproject op stapel heeft staan. De gemeente laat hiermee de sociale woningbouw over aan de vrije markt met als resultaat dat in de praktijk veel te kleine woningen voor veel te veel geld worden gebouwd.

Verder loop je tegen het probleem op dat woningen die nu als sociaal (huur of koop) op de markt worden gezet, over enkele jaren onbetaalbaar dreigen te worden.

Als voorbeeld een huurwoning van 65m2 uit het project Raadhuisweg 13-15 in Akersloot, in 2021 opgeleverd, staat nu te huur voor €1.230,- .