Gemeentebestuur moet hardere eisen stellen aan projectontwikkelaars

15 februari 2022

Uit Noord Hollands dagblad 15 febr ’22: De Castricumse PvdA-fractie wil dat de gemeente betere regie gaat voeren bij het realiseren van voldoende sociale woningbouw. ,,Projectontwikkelaars zijn geen filantropen, die kan je het niet kwalijk nemen als ze niet genoeg doen om in de juiste behoefte voorzien. Maar als gemeente kan je eisen stellen’’, aldus kandidaat-raadslid Peter Pinkhaar.

Projectontwikkelaars waren tot eind vorig jaar verplicht om dertig procent van de huizen die ze bouwen in de gemeente Castricum voor de sociale huur- of koopsector te bestemmen. Eind december 2021 nam de gemeenteraad een motie van GroenLinks aan, mede ingediend door PvdA, om dat te veranderen in minimaal dertig procent uitsluitend sociale huur. Daarnaast bestaat er een verplichting voor de gemeente om te voorzien in 35 procent woningen in het middenhuursegment voor inwoners met een gezinsinkomen van tussen de 40.000 en 60.000 euro.

Druk

De gemeente blijft vooralsnog ver onder dat verplichte percentage en kan en moet daar veel meer aan doen, stelt de PvdA. 19 procent van de woningen in Castricum zijn op dit moment sociale huur, tegenover een landelijk gemiddelde van 29 procent. Slechts 13 procent van het huizenbestand zit in het middensegment. Lijsttrekker José Smits: ,,Die dertig procent sociale huur is geen dwingende eis, het college zwicht te vaak voor de druk van projectontwikkelaars.’’

Ontwikkelaars kunnen namelijk onder de verplichting uitkomen als zij aan de gemeenteraad kunnen uitleggen ’waarom in een specifiek geval evenwel de voorkeur wordt gegeven aan sociale koop binnen de dertig procent sociale woningbouweis’. Ze moeten dan wel een afkoopsom van 10.000 euro betalen. Dat geld belandt in speciaal ’potje’ van de gemeente.

,,Maar projectontwikkelaars betalen dat bedrag fluitend’’, stelt de lijsttrekker. ,,Aan dure koopwoningen wordt gewoon veel meer verdiend. Dus als je het aan de markt overlaat bedien je niet je eigen inwoners. Er vindt op deze manier niet genoeg doorstroming plaats en de wachttijden voor sociale huur lopen op tot zes á zeven jaar.’’

Amsterdammers

Peter Pinkhaar, nummer twee op de kandidatenlijst en voormalig bestuurder van verschillende woningbouwcorporaties: ,,In de komende periode worden er zeshonderd woningen in Castricum gebouwd, daar zit géén sociale huur bij. Castricum wordt zo een gemeente voor Amsterdammers met geld. Jongeren verhuizen naar andere gemeenten omdat ze hier geen woning kunnen vinden, dat is slecht voor de vergrijzing.’’

Hij ziet gemeenten als Uitgeest en Egmond als voorbeelden van hoe het beter kan. ,,Als ontwikkelaars in Uitgeest zeggen dat een project niet rendabel is, dan zegt PvdA-wethouder Jelle Brouwer daar: ’Oké, dan niet’. En dat werkt.’’

Gratie

Aad Nijmeijer, nummer drie op de kandidatenlijst: ,,Neem het Romeo en Julia-project (twee nieuwbouw appartementencomplexen aan de C.F. Smeetslaan, red.), dat zijn in totaal 31 woningen. Bij gods gratie werden tien daarvan sociale huur. Maar dat zijn studio’s van 50 vierkante meter.’’

De partij voorziet ook problemen voor de 114 flexwoningen in de gemeente Castricum. Die woningen zijn tijdelijk, uiterlijk 2024 moet daar blijvende vervanging voor zijn. Smits: ,,Dat probleem is nu al te voorzien, er moeten plannen gemaakt worden. Maar dat gebeurt niet voldoende. De VVD weet niet eens dat ze zich niet aan hun eigen doelstellingen houden, omdat er geen optelsom wordt gemaakt. Bij elk bouwproject wordt gezegd: ’Is de dertig procent niet haalbaar? Oké, dan schuiven we het door naar een volgend project en dan komt het in orde’. Maar het komt nooit in orde.’’

Potje

Castricum heeft een ’potje’ waaraan projectontwikkelaars een afkoopsom moeten bijdragen als ze niet voldoen aan de verplichting tot het bouwen van minimaal dertig procent sociale huur. Wethouder Paul Slettenhaar laten weten dat ’niet moet worden overschat hoe groot dat potje is’. ,,Als gemeente zetten we er echt op in dat het projectontwikkelaars lukt om aan die eis te voldoen. Als het ze niet lukt samen met de woningbouwvereniging, dan moeten ze het zelf oplossen. Het geld in het potje kan gebruikt worden voor bouwprojecten die cruciale aandacht nodig hebben.’’

Lees hier het originele artikel

Waar ben je naar op zoek?