Kleinere windmolens mogelijk op boerderijen

6 juli 2022

Hoe mooi zou het zijn als we in Castricum veel meer zelf energie kunnen opwekken. Het kan met meer zonnepanelen, op particuliere woningen en daken van bedrijven, scholen en dergelijke. Het kan ook met het plaatsen van een nieuw model kleinere houten windmolens. Uit antwoorden op vragen, gesteld door onze collega van Groen Links, begrijpen wij dat het in principe mag om ze op boerderijen te plaatsen.

De vraag was of een vergunning wordt verleend mocht een agrarisch ondernemer een windmolen willen plaatsen. Het antwoord lijkt negatief want het mag niet volgens het bestemmingsplan Buitengebied Castricum, maar dan volgt: er kan gemotiveerd worden afgeweken van het bestemmingsplan. Met andere woorden; het mag wel als de agrarier zich houdt aan voorwaarden.

Het volledige antwoord van de gemeente:
Een windturbine is in strijd met het bestemmingsplan Buitengebied Castricum. Er kan gemotiveerd afgeweken worden van het bestemmingsplan. Daarbij moet wel voldaan worden aan de kaders van de provinciale omgevingsverordening, deze zijn:
a. de windturbine wordt gebouwd op een agrarisch bouwperceel of op een bouwperceel van ten minste 1 hectare waar een stedelijke functie is toegestaan;
b. de ashoogte niet meer bedraagt dan 15 meter vanaf het maaiveld;
c. de windturbine in landschappelijk opzicht aansluit op de bijbehorende bebouwing;
d. de windturbine zorgvuldig ruimtelijk wordt ingepast;
Er zal per geval sprake zijn maatwerk. Het collega van burgemeester en wethouders is het bevoegd gezag voor het verlenen van een dergelijke vergunning in afwijking van het bestemmingsplan.

Een brede meerderheid in de raad, inclusief de PvdA, is voor het toestaan van meer kleine windmolens tot 15 meter hoog. Dat is vastgelegd in het college-akkoord. Zulke kleine moderne windmolens worden bijvoorbeeld geleverd door het Groningse bedrijf EAZ.

De PvdA Castricum heeft in het verkiezingsprogramma vastgelegd dat we een stimulans verwachten van het gemeentebestuur om veel meer energie lokaal op te wekken. Leden van onze afdeling werken , via Calorie, ook al voorstellen uit om dat te verwezenlijken. Volgens berekeningen is het mogelijk om voldoende energie op te wekken door op grote schaal  zonnepanelen te plaatsen, het plaatsen van een grote extra windmolen (op land of in zee) ) en/of meer kleinere windmolens bij boerderijen. De PvdA ziet het liefste dat zo’n plan snel wordt uitgewerkt en uitgevoerd door het college en dat de opbrengst van de investeringen in zonnepanelen en windenergie ten goede komt aan alle inwoners. Dat kan ofwel via een lagere energierekening ofwel via rendementsopbrengst uit de investeringen.

De gemeente kan de kosten van energieopwekking voorfinancieren uit de opbrengst van de verkoop van Eneco-aandelen. De 23 miljoen die de gemeente daaruit kreeg, staat nu renteloos op de bank. Het geld kan renderen als het namens alle inwoners wordt ingezet voor lokale energie-opwekking.