late uitbetaling extra energietoeslag in Castricum

10 oktober 2022

De daadwerkelijke uitbetaling van de extra energietoeslag van 500 euro gebeurt in Castricum pas heel laat. Pas vanaf oktober wordt de toeslag van 500 euro uitgekeerd aan inwoners die eerder de 800 euro toeslag kregen. Al in juli dit jaar werd bekendgemaakt door de rijksoverheid dat er een extra energietoeslag van 500 euro komt, bovenop de eerder door het rijk begin dit jaar toegezegde energietoeslag van 800 euro.

De gemeente Castricum wacht met het uitbetalen van de toeslag tot het weet wat het exact aan compensatie krijgt van het rijk voor de te betalen toeslagen. Voor de eerste 800 euro was dat bekend in mei. Voor de tweede toeslag werd dat eind september duidelijk. Het betekent dat pas in oktober is begonnen met het daadwerkelijk uitkeren van 500 euro aan inwoners die daar recht op hebben.

De PvdA-fractie heeft eind augustus al aan de bel getrokken bij de gemeente over de late uitbetaling omdat er klachten waren van inwoners die wel een toeslag hadden aangevraagd maar nog niets hadden ontvangen.  In schriftelijke vragen aan het college werd gevraagd aan te geven waarom veel aanvragers nog niets hadden gekregen. In het antwoord gaf het college aan dat inwoners met een uitkering al wel de toeslag van 800 euro hadden gekregen en een gedeelte van de inwoners maar dat nog niet alle aanvragen van andere huishoudens met een inkomen tot 120% van het minimumloon waren verwerkt. Voor die categorie aanvragers moet de gemeente eerst inkomensgegevens opvragen en controleren.

De PvdA-fractie vroeg ook wanneer de extra 500 euro zou worden uitbetaald en het antwoord was een vaag ”in het najaar” . Nu blijkt (uit een antwoord op een informele vraag aan de wethouder) dat de gemeente bewust wilde wachten tot het rijk via een brief in september duidelijk maakt hoeveel geld het voor Castricum voor dit doel reserveert en vanaf oktober zal overmaken. De PvdA vindt dit lange wachten zuur voor inwoners met een laag inkomen en een hoge energierekening. Inwoners met variabele contracten worden al maandenlang geconfronteerd met hoge energiekosten. De trage uitbetaling van de toeslag kan ertoe leiden dat mensen in de schulden raken.

de voorlichting op de website van de gemeente Castricum: even geduld hebben

Waar ben je naar op zoek?