LOKAAL HET VERSCHIL MAKEN PVDA CASTRICUM VERKIEZINGSPROGRAMMA 2022-2026

27 december 2021

De PvdA Castricum wil met gericht lokaal beleid het verschil maken.  Met ons nieuwe verkiezingsprogramma geven we aan waar we de komende jaren aan willen werken.

De PvdA wil veel meer sociale woningbouw voor zowel woningzoekenden uit Castricum als specifieke groepen zoals statushouders, een duurzaam klimaatbeleid ontwikkelen, lokaal energie opwekken, lokaal banen creëren, ruim baan geven aan fietsers, wandelaars en openbaar vervoer, streven naar actieve participatie, jongeren een stem geven in de lokale politiek, goede sociale ondersteuning voor ouderen, mensen met een beperking ondersteunen en het bewaken van een integer bestuur met een open gemeentelijke organisatie. Wij richten ons op met name de volgende  speerpunten: huisvesting, duurzaamheid, sociaal domein en jongeren.

Hoewel Castricum een prachtige gemeente is, midden in de natuur, goede verbindingen,  een paar sterke kernen (Akersloot, Limmen, Bakkum) zijn er toch lokale problemen. Er zijn te weinig betaalbare woningen. De verkeersveiligheid is niet optimaal. We missen een duurzaam klimaatbeleid.

De gemeentelijke financiën staan onder druk door de oplopende tekorten op het sociaal domein en een te lage uitkering uit het gemeentefonds. Daardoor is er de neiging om hard te bezuinigen en worden de publieke voorzieningen lokaal verder afgebroken. Dat vergroot de ongelijkheid en tast onze kernwaarden aan.

De PvdA Castricum staat voor de sociaal democratische waarden: van bestaanszekerheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en duurzaamheid. Daarom willen wij ons inspannen om in Castricum de negatieve spiraal te keren.

De PvdA wil ook dat de lokale politiek luistert naar wat inwoners aan ideeën hebben voor het gemeenschappelijk belang. Daarom pleiten  we nadrukkelijk voor het organiseren van participatie van burgers bij belangrijke besluiten in onze gemeente. Goede ideeën van bewoners moeten serieus worden genomen en leiden tot meer invloed in de besluitvorming.

Het programma in het kort:

1. De PvdA maakt zich sterk voor veel meer sociale woningbouw.
  1. De PvdA wil dat de Gemeente zelf grond verwerft voor sociale woningbouw.
  1. We willen lokaal energie opwekken en de opbrengst gaat voor minimaal 50% naar omwonenden.
  1. De PvdA stimuleert de vestiging van groene start ups (startende ondernemingen gericht op duurzaamheid).
  1. De PvdA is voor het behoud van natuurbescherming, landelijk gebied en meer bomenaanplant.
  1. De PvdA ondersteunt kansrijke initiatieven ter verbetering van de mantelzorg, respijtzorg en realisering van een hospice.
  1. In nieuw te bouwen woonwijken wordt in overleg met omwonenden een verkeersplan gemaakt waarbij fiets- en wandelverkeer voorrang hebben op autoverkeer.
  1. Wij willen een jeugd en jongerenraad met eigen budget, die de gemeenteraad adviseert.
  1. De Enecomiljoenen stoppen we in sociale woningbouw en verduurzamingsmaatregelen.
  1. Wij werken intensief samen met Groen Links en andere linkse partijen.

Lees hier het volledige verkiezingsprogramma:

Lokaal het verschil maken. PvdA Castricum verkiezingsprogramma 2022-2026. Werken aan een socialer, rechtvaardiger en duurzame groene gemeente

Waar ben je naar op zoek?