Meer aanvragen WMO-hulp door vermogende ouderen

19 juni 2022

De invoering van de inkomensonafhankelijke eigen bijdrage van 19 euro per maand voor de WMO heeft geleid tot een forse stijging van het beroep op de Wmo en met name de huishoudelijke hulp, ook in Castricum. Het leidt tot een financiele tegenvaller op de gemeentelijke begroting. Het rijk vergoedt namelijk niet de kosten van het stijgende beroep op de WMO. Voor de PvdA-fractie is het reden om, samen met de Vrije Lijst en D66, het college te vragen te onderzoeken of en hoe opnieuw een inkomensafhankelijke bijdrage kan worden ingevoerd.

Het college wijst het voorstel af met het argument dat het vaste abonnementstarief in 2019 per wet is ingevoerd en dat herinvoeren van een inkomensafhankelijke bijdrage dus in strijd met de wet is.

De PvdA vindt dat argument onjuist. De strijd met de wet is er formeel, maar de landelijke overheid heeft al gezegd het negeren van de wet te gedogen. Acht andere gemeenten hebben nu al een nieuwe inkomensafhankelijke bijdrage ingevoerd om de enorme stijging van WMO-kosten lokaal te dempen.

De landelijke overheid ziet het grote probleem met het vaste abonnementstarief  en gaat zelf een wet voorbereiden om weer een inkomensafhankelijke bijdrage in te voeren. Dat zal alleen niet eerder dan 2026 ingaan.

Dat het beroep op de WMO vooral stijgt door het afschaffen van de eigen bijdrage blijkt uit de derde monitor abonnementstarief Wmo

en uit CBS statistiek.

Waar ben je naar op zoek?