PvdA uit forse kritiek op keuze Lokaal Vitaal voor nieuw college

29 maart 2022

Bij onderhandelingen voor een nieuw college in Castricum kiest een meerderheid van de partijen voor een rechts college. Lokaal Vitaal kiest voor samenwerking met VVD en CDA. Als vierde partij mag daarbij ofwel groen Links ofwel de Vrije Lijst aanschuiven. PvdA en D66 zijn niet welkom bij besprekingen over een nieuw college. Dat bleek donderdag 24 maart (ruim een week na de kiesdag) in een vergadering van lijsttrekkers waarin de resultaten van een eerste verkenning werden besproken.
Voorman Roel Beems van Lokaal Vitaal verwees in dat debat naar Kieskompas waaruit bleek dat zijn partij, VVD en CDA qua standpunten dicht bij elkaar liggen (in een recht conservatief kwadrant). Volgens Roel Beems geeft dit vertrouwen dat deze combinatie een stabiel college kan vormen.

De PvdA uitte forse kritiek op deze uitkomst. Volgens de PvdA wordt met deze koers geen recht gedaan aan de verkiezingsuitslag. De winst bij de verkiezingen ging naar Groen Links, PvdA en Vrije Lijst wat erop duidt dat de kiezers in Castricum een meer progressieve beleid verlangen. In de keuze van Lokaal Vitaal kan slechts een progressieve partij aansluiten bij het conservatieve blok. De beoogde coalitie leidt aldus tot voortzetting van het huidige behoudende beleid. Opmerkelijk is ook dat zowel Lokaal Vitaal, VVD en vooral het CDA alle drie stemmen en zetels verloren.
De verdeling van de restzetels maskeert overigens de werkelijke verlies en winstsituatie. Lokaal Vitaal en Forza Castricum kregen aan de rechterkant ieder een restzetel. Op Links profiteerden Groen Links en Vrije Lijst van een restzetel.

Kieskompas toont dat Lokaal Vitaal, VVD en CDA vrijwel uitwisselbare standpunten innemen in het lokale politieke landschap.