Raad wijst motie af om huisvesting statushouders op te lossen

13 oktober 2021
De PvdA heeft geprobeerd met een motie een andere wending te geven aan het probleem dat wij als gemeente de verplichting hebben om ieder jaar aan aantal statushouders een fatsoenlijke woning te geven. Vanaf het moment (2018) dat de meerderheid van de raad de voorrangverlening bij Kennemer Wonen niet meer in stand wilde houden bleef wel de verplichting voor onze gemeente. Niet plaatsen van het opgelegde aantal  statushouders houdt in dat je de kans loopt een boete te krijgen van de Provincie.
Dat is nu aan de orde.
Wij hadden de volgende stemverklaring tijdens het besluit in de raad over bijgaande motie op 7 oktober 2021:
Op 8 november 2018 is bij meerderheid van de raad besloten om statushouders geen voorrang meer te verlenen voor een huurwoning bij Kennemer Wonen. De PvdA was hier zeker geen voorstander van maar heeft toen met een stemverklaring aangegeven dat de verplichting voor de gemeente wel blijft en zo niet volgen er boetes. De wethouder heeft toendertijd heel stoer via allerlei kanalen dit naar buiten gebracht maar de taakstelling (aantal te plaatsen statushouders per jaar) heeft het geen enkele keer gehaald.
Dan maar de pilot zeecontainers toch voor 3 jaar en ach ja wie dan leeft wie dan zorgt.
Pak je verantwoordelijkheid wethouder!
Ada Greuter