Sociale huur in het plan Eerste Kwartier

28 juli 2020

De PvdA heeft niet voor deze motie gestemd, omdat aanname van deze motie zou betekenen dat het project opnieuw vertraagd zou worden. Nu ligt er een plan voor betaalbare sociale koopwoningen en deze woningen kunnen op korte termijn gerealiseerd worden.Uit Castricummer, 8 juli 2020

Het plan kent een lange voorgeschiedenis.
Al 12 juli 2017 heeft er een officiele informatieavond plaats gevonden.
Vanaf die tijd is er heel veel gesleuteld aan dit plan inclusief sociale huur en dit plan werd door PvdA omarmd.
Helaas heeft het plan vele aanpassingen ondergaan door de vele eisen vanuit de organisatie. Zo moest de hoogte worden aangepast en ook de parkeernorm was een struikelblok.
Uiteindelijk is het plan ingediend en werden de sociale huurappartementen sociale koopappartementen. Dan gaat het over 7 sociale koopappartementen van 70 M2 inclusief gebruik van een electrische auto/fiets, 0 op de meter, en keuken en sanitair voor de prijs van
237.000,- Euro. (vergelijk dat maar eens met de appartementen van Romeo en Julia voor
200.000,- Euro 50 M2 zonder keuken en sanitair en voor een parkeerplaats extra 35.000,- Euro extra)

Met aangepaste coronaregels zijn er bijeenkomsten georganiseerd voor alle politieke partijen en omwonenden. Alle partijen waren op de hoogte en hebben tijdens de behandeling in de commissie niet gemeld met een motie of amendement te komen. Wel heeft de PvdA tijdens deze commissie gezegd voor sociale HUUR te zijn. Aangezien de meerderheid in deze commissievergadering aangaf voor dit plan te zijn met sociale koopwoningen waar ook grote behoefte aan is, konden wij wel akkoord gaan. Temeer daar dit plan al zo lang in behandeling is.

We stemden tegen deze motie omdat we-als gezegd vrezen dat het aannemen van de motie voor nog meer vertraging gaat zorgen en er wel voorzien is in sociale bouw en er bovendien nog grote projecten op stapel staan waar de Raad volop de kans heeft om moties in te dienen om sociale huur te realiseren.
De PvdA is zeker niet tegen sociale woningbouw van huurwoningen maar vindt dat de wethouder zijn rug recht had moeten houden en sociale huur in een eerder stadium niet uit het project had moeten laten verdwijnen en dat geldt ook voor partijen die nu voor deze motie stemden. Waarom op het laatste moment?

Ada Greuter