Tekort aan huurwoningen: oprotpremie veroordeeld

18 juni 2021

In Castricum is een groot tekort aan sociale huurwoningen. Het is de gemeente jarenlang niet gelukt sociale huurwoningen te bouwen. Er was alle voorrang voor dure koopwoningen. Het is triest te zien dat gemeenteraadsfractie Forza onlangs probeerde te suggereren dat het woningtekort wordt veroorzaakt door vluchtelingen met een verblijfsstatus. De eenmansfractie stelt per motie voor Syrische vluchtelingen een ‘oprotpremie’ te geven van 2000 euro als ze Castricum verlaten om naar Syrie terug te keren.

PvdA’er Tineke Molenaar en Marie Kiebert schreven in een ingezonden brief in de Castricummer (16 juni) dat Forza zich in de motie baseert op allerlei onjuistheden. De brief: “ten eerste: vanaf 2019 zijn gemeentes niet langer verplicht voorrang te verlenen aan de hen toegewezen statushouders. Castricum heeft van deze regeling gebruik gemaakt, maar houdt de zorgplicht dus moet ze gewoon betalen voor onderdak van deze kleine groep statushouders. Bovendien heeft iedereen, van Groningen tot Maastricht, die zich inschrijft bij Kennemer Wonen en voldoet aan de gestelde eisen, recht op een sociale huurwoning in Castricum. De krapte op de sociale huizenmarkt kan dus niet worden afgeschoven op een kleine groep statushouders. Er werden en worden nu eenmaal, ook in Castricum, te weinig sociale huurwoningen gebouwd.

Ten tweede; Syrie is nog steeds geen veilig land om naar terug te keren, zoals de Tweede Kamer nog onlangs vaststelde.”

Beide briefschrijfsters besluiten hun brief: “als vrijwilligsters bij Samenspraak hebben wij veel bewondering hoe nieuwkomers zich inzetten om het Nederlands onder de knie te krijgen. De ‘geste’ van Forza om 2000 euro mee te geven aan mensen die vertrekken doet meer denken aan een ‘oprot’premie voor vluchtelingen die hier een officiele status hebben en juist bezig zijn hun leven in Castricum weer op te bouwen.