Kiezer wil linkser beleid; meer steun voor Groen Links en PvdA

18 maart 2022

We zijn erg blij met de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen. De PvdA heeft een tweede zetel erbij!  We bedanken graag alle Castricummers, Akersloters en Limmenaren die op de PvdA hebben gestemd.  De nieuwe fractie en het bestuur danken ook alle vrijwilligers die zich zo tomeloos hebben ingezet in deze campagne.

Onze felicitaties gaan ook uit naar de andere partijen die een zetel winst pakten: Groen Links, De Vrije Lijst en Forza.

Als we niet alleen kijken naar zetelwinst maar naar het aantal uitgebrachte stemmen dan is duidelijk dat de kiezer vooral de linkse partijen Groen Links en PvdA heeft willen versterken. Groen links heeft 646 extra stemmen erbij gekregen (op een totaal van 2289 stemmen in 2018) en de PvdA 587 stemmers erbij (op een totaal van 1065 in 2018).  Die winst in stemmen maakt dat de PvdA 55% meer stemmen kreeg: de grootste procentuele stijging.

D66 en Lokaal Vitaal boekten ook wat stemmenwinst, al leidde dat bij D66 niet tot zetelwinst en bij Lokaal Vitaal tot zetelverlies. Collegepartijen VVD en CDA leden verlies.

Kiezers hebben enkele partijen ook gecorrigeerd op soms lage posities van vrouwen. Bij Lokaal Vitaal, CDA, de VVD en de Vrije Lijst kregen vrouwen lager op de lijst zoveel voorkeursstemen dat ze alsnog mannen passeerden en de gemeenteraad inkomen.

De totale uitkomst beschouwd kunnen we in ieder geval constateren dat de kiezers een aantal zaken duidelijk laat zien. De kiezers hebben belangrijk meer steun uitgesproken voor de linkse partijen Groen Links en PvdA. Het huidige college en het huidige beleid is niet beloond. De collegepartijen leiden muv de Vrije Lijst verlies. En er is sprake van een spreiding van de stemmen over veel partijen die qua grootte niet zo uiteenlopen.

Voor ons is dit reden om in onderhandelingen over de collegevorming uit te gaan van de volgende uitgangspunten:

Wat wij vragen is

1: een College met een zo ruim mogelijke meerderheid in de Raad (dus geen minderheidscollege);

2) een College dat recht doet aan de verkiezingsuitslag (kwantitatief, dus recht doet aan de winnaars, en niet de verliezers honoreert);

3) een College dat inzet op een ander beleid (kwalitatief, de kiezer geeft aan dat het een andere kant op moet en niet inzet op behoud van het bestaande beleid).

Champagne op de zetelwinst: Peter Pinkhaar en Jose Smits, de nieuwe  PvdA raadsleden