PvdA vraagt ruime toekenning energietoeslag

22 april 2022

Een derde van de huishoudens in Nederland heeft moeite met rondkomen. De armoede neemt toe onder mensen met een inkomen tot 130 % van het minimum. Belangrijke oorzaak zijn de stijgende energielasten en de inflatie. Castricum is een welvarende gemeente en het percentage armen en mensen dat te grote schulden heeft, is lager dan het landelijke gemiddelde. Toch nemen ook hier de problemen toe, onder andere bij zelfstandig ondernemers met belastingschulden.

Voor de PvdA-fractie is dit groeiende probleem aanleiding om te pleiten voor het snel uitkeren van de energietoeslag van 800 euro en die niet alleen uit te keren aan minima maar aan iedereen met een inkomen tot 130% van het minimum.

Het groeiende armoede- en schuldenprobleem is 21 april 2022 uitgebreid besproken in de gemeenteraad van Castricum aan de hand van het conceptbeleidsplan Schuldhulpverlening. PvdA woordvoerder Jose Smits kwam, met steun van de fracties van Groen Links, D66, de Vrije Lijst, en Lokaal Vitaal nog met andere ideeën om meer gezinnen met problematische schulden te helpen. Concrete voorstellen zijn het invoeren van een schuldpauzeknop (zodat gezinnen even adempauze krijgen in afbetalingen) of een regeling waarbij de gemeente alle schulden afkoopt en met de schuldenaar een afbetalingsregeling afspreekt waarbij oog blijft oor een voldoende gezinsinkomen in de periode van afbetaling. Dergelijke voorstellen worden ook bepleit door de landelijke organisatie van schuldhulpverleners NVVK en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving.

Die raad liet vorige week in het rapport ‘Van schuld naar schone lei’ weten dat de urgentie van het probleem groot is. Als een derde van alle huishoudens niet meer goed rondkomt dan  ‘kunnen we niet spreken van een individueel probleem van verkwisting of financieel wanbeheer van individuen maar van een groot maatschappelijk probleem”, aldus de Raad.