College wil Dorpsstraat afsluiten maar wethouder krabbelt onder druk terug

23 december 2022

Het college maakte in december bekend dat het van plan is de Dorpsstraat (weer) af te sluiten voor autoverkeer. Dat zou nodig zijn om de spoorwegovergang op de Beverwijkerstraatweg veiliger te maken en om het dorpscentrum een levendiger winkel en horecagebied te maken. Net als na de pilot in 2021 waarin de Dorpsstraat al eens voor een paar weken werd afgesloten, stak een storm van protest op. Volgens critici (waaronder ook de PvdA-fractie in de raad), heeft de wethouder het plan niet goed doordacht en vooraf niet afgestemd met omwonenden. De wethouder moet terugkrabbelen en het voorstel aanpassen, bleek in de vergadering van de gemeenteraad op 22 december.

Het afsluiten van de Dorpsstraat is volgens het college nodig om het dorpscentrum een levendiger en sterker winkel en uitgaansgebied te maken en om de Dorpsstraat en de spoorovergang Beverwijkerstraatweg veiliger te maken. Die spoorovergang is nu onveilig omdat er zoveel treinen bij Castricum passeren dat de spoorbomen te vaak dicht gaan. Daardoor ontstaan files, zeker als auto’s komend vanaf de spoorovergang rechtsaf de Dorpsstraat willen inslaan en dan passerende fietsers voorrang moeten geven. Het komt voor dat automobilisten op de overgang stil (moeten) staan en dat dan opeens de spoorbomen alweer dalen voor de volgende trein.

In 2021 werd al eens geëxperimenteerd met het afsluiten van de Dorpsstraat ter hoogte van  het horecaplein. Daardoor worden automobilisten ontmoedigd de Dorpsstraat in te rijden. Dat experiment riep protest op omdat veel sluipverkeer en onveilige situaties ontstond in nabijgelegen straten.

Het nieuwe college komt nu opnieuw met het voorstel en gaf daarbij aan dat sluipverkeer zal worden tegengegaan door ook afsluitingen (knips) aan te leggen in de verzetshelden buurt en in de Beatrixstraat. Waar de ‘knips’ precies zouden moeten komen, wilde het college later bespreken met omwonenden. Ook wilde het gaan bespreken met ondernemers hoe het centrum, na de afsluiting, aantrekkelijker wordt voor bezoekers. De omwonenden en ondernemers voelden zich erg overvallen. en zien het voorstel niet als een verbetering.

De PvdA-fractie liet in de raadsvergadering weten onoverkomelijke bezwaren te hebben tegen het plan van het college. Die bezwaren komen neer op drie punten:

1: de wens om het dorpscentrum te versterken wordt gekoppeld aan de noodzaak een spoorovergang beter te beveiligen, waardoor de analyse van de problemen zeer verwarrend wordt en er de facto geen zicht is op het versterken van het dorpscentrum.

1. De voorgestelde knip in de Dorpsstraat kan leiden tot een veiliger spoorovergang maar kan ook leiden tot grotere verkeersonveiligheid elders in het dorp en ondoordachte gevolgen voor de verkeerscirculatie, met name op de Beatrixstraat terwijl simpeler oplossingen niet in de afweging worden betrokken.
  2. Het draagvlak voor een besluit ontbreekt. Het participatietraject is niet goed geweest en de belofte van het college dat vanaf nu iedereen goed kan participeren wekt daardoor alleen maar wantrouwen. De PvdA denkt dat met simpeler maatregelen de spoorovergang veiliger kan worden: bijvoorbeeld door eenrichtingsverkeer j in te stellen in de Dorpsstraat of een inrijverbod in te stellen voor Dorpsstraat en Schoutenbosch vanaf de overgang. De PvdA vroeg de wethouder in te trekken en het gesprek met ondernemers en omwonenden aan te gaan. Lees hier meer van de bijdrage van de PvdA in dit debat.

Vrijwel alle partijen, Ook de VVD en lokaal Vitaal lieten blijken dat de wethouder opnieuw in gesprek moet met ondernemers en omwonenden zonder hen die afsluiting op te dringen. Of de wethouder zijn plan wijzigt hangt af van een amendement dat eind januari wordt besproken.