Duivels dilemma verkeersafwikkeling rond station Castricum

28 juli 2020

De bestaande gelijkvloerse spoorkruising bij de Beverwijkerstraatweg zal moeten verdwijnen. Dat blijkt uit een op 7 juli 2020 door het College aan de gemeenteraad doorgestuurde brief van ProRail. Volgens de brief moet de overweg verdwijnen om in 2028 het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) in te kunnen voeren.

Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) wordt een ‘metroachtige’ spoorverbinding tussen de grotere steden aangelegd. Volgens de huidige plannen rijden er uiterlijk in 2028 meer treinen op het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam. In totaal 6 IC’s per uur per richting. Dat zijn er nu 4. De extra treinen moeten ook een antwoord zijn op de toename van het personenvervoer door de bouw van de woningen in de kop van Noord-Holland. Volgens de op 18 juni 2020 aan de Tweede Kamer aangeboden Woondeal Noord-Holland Noord van de provincie Noord-Holland is afgesproken in de kop van Noord-Holland 50.000 extra woningen te bouwen, bovenop de al geplande 23.000.

De eerder in het kader van de Beverwijkerstraatweg voorgestelde maatregelen om de veiligheid op korte termijn te verbeteren zijn onvoldoende bij invoering van PHS, zo blijkt uit de brief. Het gaat daarbij onder meer om eenrichtingsverkeer Gasstraat en Schoutenbosch, een linksaf voorsorteerstrook richting Puikman en een tweerichtingsfietspad aan de zuidoostkant overweg.

Nu ProRail helderheid heeft gegeven zal alle aandacht moeten worden gericht op meer ingrijpende ruimtelijke ingrepen. Grofweg gaat het daarbij nog om vier hoofdvarianten. De eerste betreft een tunnel aan de oostkant van het spoor. Deze loopt voor het NS-station langs en komt ter hoogte van de Burgemeester Mooijstraat weer op het maaiveld. De tweede betreft een tunnel aan de westkant van het spoor. Deze loopt achter het NS-station via Kramersweg en komt bij de Mient weer op maaiveld. Beide varianten zullen voor veel overlast zorgen.

Daarnaast zijn er nog twee varianten aan de rand van Castricum in beeld. De eerste betreft een nieuwe weg aan de westkant van het spoor tot aan de Zeeweg. De tweede betreft een ter hoogte van de rotonde bij de Oude Haarlemmerweg beginnende weg die via een tunnel onder het spoor die via een zuidoostelijke randweg aansluit op de N203 tussen Uitgeest en Limmen, met een afslag op de CF Smeetslaan.

Hoe je het ook wendt of keert, Castricum lijkt steeds dichter voor een duivels dilemma komen te staan. Zo zou aan de ene kant het voorstel voor een nieuwe route via de Zeeweg wel eens onvoldoende kunnen zijn om de bereikbaarheid op de lange termijn te kunnen garanderen. Deze variant vergroot niet alleen de overlast, maar vergroot ook de barrièrewerking tussen Bakkum en Castricum. Aan de andere kant zouden ook de twee varianten voor een tunnel ten oosten en westen van het NS-station, aansluitend op het bestaande wegennet door Castricum, voor veel overlast kunnen zorgen en onvoldoende kunnen zijn voor een structurele oplossing.

Bij alle plannen zal overigens niet alleen rekening moeten gehouden met toename van het aantal IC’s van 4 naar 6. Want naast PHS wordt er door de minister van Infrastructuur en Waterstaat, in het kader van het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer (TBOV), ook nog doorgestudeerd op varianten met 8 IC’s. Dit om het groeiend personenvervoer op te kunnen vangen. Mocht het die kant op gaan (PHS 2.0), dan zal naast mogelijke verdubbeling van het aantal door Castricum rijdende IC’s ook nog sprake zijn van grote hoeveelheden auto’s die door Castricum zullen blijven rijden.

Komt in dat geval komt de optie voor een zuidoostelijke randwegweg met een afslag op de CF Smeetslaan en aansluitend de N203, niet steeds dichterbij? Wat de uitkomst van de nog te bestuderen hoofdvarianten ook zal zijn, mocht de optie voor een zuidoostelijke randweg op enig moment onvermijdelijk worden, dan zal Castricum zich niet door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een zo goedkoop mogelijke variant het bos in moeten laten sturen. We hebben tenslotte te maken met een karakteristiek stuk open landschap, een weidevogelgebied, dat met het archeologische monument ‘Cronenburg’ en het Oerij van grote historische waarde is.

Mocht een zuidoostelijke randweg onvermijdelijk worden, dan zal Castricum een stevig eisenpakket op tafel moeten leggen, zowel wat betreft inpasbaarheid, herstel, compensatie en verbetering van natuur en landschap, de aanleg van langzaam verkeertunnels tussen Bakkum en Castricum als de herinrichting van de spoorzone en versterking van het dorpshart.

Klik hieronder voor een uitgebreid discussiestuk over dit duivelse dilemma.

Diskussiestuk Beverwijkerstraatweg Nieuwsbrief PvdA Castricum juli 2020 (versie 15 juli 2020)

 

Dave van Ooijen

Fractievoorzitter PvdA, gemeente Castricum, 2014-2018, Secretaris PvdA-afdeling Kennemerland Midden (Uitgeest, Castricum, Heiloo). Dit discussiestuk is geschreven op persoonlijke titel