Het kabinet is gevallen: verleden, heden en toekomst

11 juli 2023

Het kabinet is gevallen: verleden, heden en toekomst

Afgelopen vrijdag 7 juli viel het vierde kabinet onder leiding van Mark Rutte. Terugkijkend zie ik vooral een grote onmacht en vertraging om belangrijke vraagstukken op te lossen. Concreet betekent dit voor bewoners uit Groningen dat zij nauwelijks oplossingen ervaren voor de enorme ellende die de gaswinning teweeg heeft gebracht; dat ouders met toeslagen, die te maken kregen met systematische discriminatie, waarbij levens zijn verwoest nog geen oplossing zien en dat de urgentie op klimaatgebied niet wordt beantwoord met daadkrachtige maatregelen.

De val van het kabinet betekent onzekerheid over welke belangrijke dossiers wel doorgang vinden in de demissionaire periode. Want uitstel op onder andere het woondossier, jeugdzorg en duurzaamheid is fnuikend voor de verschillende sectoren en uiteindelijk weer voor de bewoners die ermee te maken hebben.

De val van het kabinet is ook een mogelijkheid om op termijn ander beleid te voeren, mits in het versnipperde politieke landschap progressieve partijen de meerderheid krijgen.

De samenwerking tussen de PvdA en GroenLinks is een kans om echt een socialer en groener beleid te voeren.

Het is goed om te zien hoe eensgezind Attje Kuiken en Jesse Klaver nu optreden en ze aangeven dat het draaiboek klaarligt. Voor alle uitdagingen die wachten, zijn onze sociaaldemocratische waarden, bestaanszekerheid, gelijkwaardigheid, solidariteit, vrijheid en duurzaamheid het kompas waarop we varen, juist in tijden van onzekerheid.

Wat betekent dit voor de PvdA Castricum? We hebben een plan voor een permanente campagne in concept klaarliggen en gaan daar nu in sneltreinvaart mee starten. Enerzijds om de verkiezingen in november te ondersteunen, anderzijds om een aantal permanente acties uit te voeren. We willen een team (permanente) campagne oprichten en zoeken enthousiaste leden die daadkrachtige acties op touw kunnen zetten, want alleen samen kunnen we winnen en onze idealen waarmaken!

Team Permanente Campagne

Het Team Permanente Campagne PvdA Castricum ondersteunt onze fractieleden die onmogelijk overal tegelijk kunnen zijn. We organiseren bijvoorbeeld wijkbijeenkomsten en werkbezoeken van de fractie. We leggen contacten met bewonersorganisaties en wijkagenten, maar we delen ook een roos op 1 mei of bij andere activiteiten. Kortom, we werken aan een zichtbare en betrokken PvdA. Het hele jaar door en niet alleen in verkiezingstijd!

Wil je graag actief inzetten voor de partij en meedenken over leuke acties, dan zijn we op zoek naar jou! Voor de campagne willen we graag een gezellig team bij elkaar brengen die daadkrachtig acties op touw kan zetten, want alleen samen gaan we winnen en kunnen we onze ideale waarmaken. Geef je op bij Ankie Dil:  [email protected] of meld je telefonisch aan op 06-50817151

Jose Smits (namens de fractie) en Ankie Dil coördinator PvdA Castricum