Het schulden- en armoede beleid op de ‘schop’!

13 juni 2022
Elke 4 jaar moet het schuldhulpverleningsbeleid en het armoedebeleid van elke gemeente vernieuwd worden. Niemand wil graag in de onoverzienbare schulden geraken, en iedereen heeft recht op hulp om daar weer uit te komen. En dat via een rechtvaardig en hulpvaardig beleid.
Afgelopen mei werd het ‘vernieuwde’ beleid aan de Raad voorgesteld. Het was mijn eerste debat in de commissie en wat was ik teleurgesteld in de kwaliteit van dat ‘nieuwe’ beleidstuk. Geen analyse van de afgelopen 4 jaar, de uitkomsten van het Rekenkameronderzoek niet meegenomen, geen ambitieuze plannen om mensen in de schulden en in de armoede te helpen. Dit leek een formaliteit voor de gemeente.
Het debat wat hierover donderdag 9 juni 2022 volgde was redelijk fel. Niet alleen de PvdA ging er stevig in, maar ook GroenLinks, D66 en de Vrije Lijst had stevige kritiek. Samen kregen we het voor elkaar dat het hele beleidstuk  door de wethouder werd teruggetrokken.
Na de zomer komt de wethouder terug met een nieuw geformuleerd beleid, dat ambitieuzere doelstellingen heeft, waarin de onderzoeksaanbevelingen aan de rekenkamer volgens de wens van de Raad worden meegenomen én waarbij wordt bekeken of de energietoeslag, die nu geldt voor mensen met een inkomen tot 120% van het minimum loon, opgetrokken kan worden tot 130% (trapsgewijs).
Dat laatste kon ook rekenen op de instemming van GroenLinks, D66 en de Vrije Lijst. We wachten met spanning dat onderzoek van de wethouder af en zijn heel benieuwd waar hij mee gaat komen. Mocht dat niet tot bevredigende resultaten leiden, dan gaan de genoemde partijen in conclaaf om te bezien wat we hier aan kunnen doen.
Het is overigens heel belangrijk dat het nieuwe schuldhulpverlening- armoedebeleid ambitieus en heel duidelijk (SMART) wordt neergezet. Per 01 januari 2023 gaat een nieuwe werkorganisatie Zaffier namens de gemeenten de uitvoering van dit beleid ter hand nemen. Met dat beleid in de hand kan de Raad van de gemeente Castricum die uitvoering door Zaffier sturen en controleren.
Wordt vervolgd… we houden U op de hoogte.
Florence Eijck, commissielid PvdA