Inclusie-agenda snel nodig

3 november 2023

Inwoners met een beperking ondervinden nog altijd problemen bij hun deelname aan de samenleving. Het gaat deels om toegankelijkheid van gebouwen en de omgeving. Rolstoelers kunnen niet alle restaurants binnen of kunnen daar niet naar het toilet. Openbaar vervoer, is vaak niet toegankelijk. Mensen die doof of slechthorend zijn missen veel informatie, ook van de gemeente. Mensen die blind zijn kunnen vaak niet zelfstandig hun weg vinden.

Maar de ontoegankelijkheid zit hem niet alleen in omgeving, gebouwen en vervoer. Mensen met een beperking ervaren ook problemen in het onderwijs, bij het vinden van betaald werk of een toegankelijke betaalbare woning of bij het sporten of uitgaan. En dat terwijl deze mensen zoveel talenten hebben die in onze samenleving ingezet kunnen worden.

De landelijke overheid vraagt de gemeenten als sinds 2016 om deze problemen aan te pakken door het opstellen van een lokale inclusie-agenda. Zo’n agenda is een beleidsplan waarmee de lokale overheid beschrijft om wie het gaat, welke problemen inwoners met een beperking ervaren en wat ze gaat doen om het probleem aan te pakken.
De coalitie heeft beloofd een inclusie-agenda op te stellen, eindelijk want het moest al vanaf 2016.
De fractie van de PvdA is bang dat de agenda zich beperkt tot globaal geformuleerd welzijns- en sociaal beleid. Maar de rechten zoals vastgelegd in het VN Verdrag bestrijken een breed terrein: wonen, werken, onderwijs, zorg, welzijn, sociale en politieke participatie, bestaanszekerheid, gezinsvorming, zelfstandig leven en meer.
PvdA-woordvoerster Florence Eijck diende daarom, samen met De Vrije Lijst en D66, een motie in waarmee we een goede SMART geformuleerde brede aanpak bepleiten. We willen inventariseren en beschrijven over wie de inclusie agenda gaat: Hoeveel inwoners met een beperking zijn er, in welke groepen zijn ze te onderscheiden (oud, jong, met of zonder werk, nemen ze deel aan sport en andere vrijetijdsactiviteiten? Vervolgens een inventarisatie van wat ze tegenkomen aan problemen in Castricum in vergelijking met inwoners zonder beperking. En wat kan de gemeente doen om deze problemen op te lossen of voor de mensen met een beperking werkbaar te maken.
Wat ons betreft gaat het dan niet alleen om wat de gemeente doet in eigen sociaal beleid, eigen gebouwen en zelf gehuurde bussen, maar ook wat ze onderneemt in overleg met werkgevers, ondernemers en maatschappelijke organisaties die ook hun bijdrage kunnen leveren aan meer toegankelijkheid.
De wethouder zegde in de vergadering toe dat hij dat brede terrein inderdaad gaat bestrijken in de inclusie agenda en dat hij ervaringsdeskundigen en andere partijen zoals ondernemers en maatschappelijke organisaties betrekt bij de agenda. Vanwege de toezegging van de wethouder trekken we de motie in.