Herontwikkeling Kooiplein, hoe gaat het nu??

Door Jan Postma op 10 juli 2023

Volkshuisvestingsbeleid Castricum: Herontwikkeling Kooiplein

Eerdere presentatie over volkshuisvestingsbeleid Castricum (2020). Conclusie: de markt regelt het niet, als je sociale woningbouw wilt, zul je als gemeente regie moeten pakken.
Hoe gaat dat nu?

Ambitie in collegeprogram is er: 40% sociaal (30% huur en 10% koop) bij projecten onder de 12 woningen, geldt dat niet er regelt het college het. Castricum tekent woondeel niet, niet de ambitie om extra sociale woningbouw te realiseren met extra geld rijk. Grondbeleid van defensief naar passief.

Dampgeest, Maranatha kerk,…… Kooiplein

Herontwikkeling Kooiplein:

Er wordt al meer dan dertig jaar gesproken over herontwikkeling. Wat is de situatie op dit moment?

Gemeente 70% eigenaar van de grond in het complex. Er zijn twee ontwikkelaars: Cambium (Biesterbos) en Florijn namens de andere eigenaren. Twee ontwikkelaars hebben een plan gepresenteerd, maar gelijk gezegd dat ze het on hold zetten i.v.m. onzekere marktomstandigheden. NB: Er heeft geen participatie vanuit de buurt plaatsgevonden.

De gemeente heeft een concept overeenkomst gemaakt inzake de voorwaarden, waaronder overdracht grond van gemeente, maar die ligt er nu al meer dan een half jaar zonder dat partijen tekenen.

Het plan bevat opnieuw een winkelplint en appartementen. 40 % appartementen sociaal (huur en koop), rest duurdere huur.

Het ligt dus stil, tijd voor de gemeente om nu de regie te pakken met drie speerpunten:

1. Heroverweeg de winkelbestemming. Beleid is toch twee kernen en daar staat ook al veel leeg;
  2. Stel als voorwaarde voor de verkoop van je grond 60 % sociale woningbouw;
  3. Betrek Kennemer Wonen bij het project, zij hebben financiële middelen(afschaffing huurdersbijdrage) om te investeren en durven het risico aan. Overigens roept voorzitter Bouwend Nederland op tot het betrekken van corporaties bij woningbouwprojecten om het stil vallen van projecten te voorkomen.

Initiatieven vanuit de gemeenteraad hiertoe krijgen geen meerderheid, vooral het college staat op de rem: past niet in ons beleid en we hebben de capaciteit niet.

Ja, dan zakt de moed je wel in de schoenen.

Jan Postma

Jan Postma heeft jarenlang gewerkt in het onderwijs, als bestuurder in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs, als beleidsambtenaar op het ministerie van onderwijs en als directeur in een onderwijsbegeleidingsdienst. Hij was 12 jaar wethouder in Castricum en volgt de lokale politiek nog nauw. Hij is als vrijwilliger actief in de adviesraad Sociaal Domein van de

Meer over Jan Postma