Lage lastendruk, hoge welvaart, afbraak voorzieningen

11 juni 2023

Castricum blijkt een van de meest welvarende gemeenten te zijn. Op de ranglijst van welvarende gemeenten staat Castricum in 2023 op de 38e plaats. Van ruim 500 gemeenten in Nederland zijn er slechts 37 waarin inwoners een hoger gemiddeld inkomen hebben. Opmerkelijk is dat de OZB-belasting in Castricum gemiddeld juist erg laag is.
Dat blijkt uit schriftelijke vragen die de PvdA-fractie stelt aan het college.

De OZB-belasting (gecombineerd met rioolheffing en afvalstoffenheffing) is in de andere Buchgemeenten Heiloo, Bergen en Uitgeest veel hoger. In Castricum betalen eigenaar-bewoners in 2023 gemiddeld 890 euro; in Bergen 1122 euro; in Heiloo 955 euro en in Uitgeest 1037 euro.

De PvdA vraagt aandacht voor de lage lastendruk in combinatie met de relatief hoge welvaart van inwoners omdat de gemeenteraad moet besluiten over een enorme bezuiniging van 360.000 euro op subsidies voor sport- en andere verenigingen, welzijnswerk, sociale projecten en op cultuur. De inkomsten van gesubsidieerde organisaties dreigen met een vijfde te dalen en dat leidt tot grote problemen. Zo dreigen de bibliotheken in Akersloot en Limmen gesloten te moeten worden. Saamhorigheid in de dorpskernen vermindert. En het warm douchen in gemeentelijke gymzalen, opgelegd door het college om te besparen, komt zo niet terug.
Het argument voor de drastische bezuiniging zijn tekorten op de gemeentelijke begroting voor 2024 en later. De PvdA denkt dat veel welvarende inwoners van Castricum liever wat meer bijdragen om de voorzieningen op peil te houden.