Ministerie neemt groot risico met gevaarlijke overweg Castricum

1 april 2021

Het ministerie van IenW wil voorlopig niet werken aan een oplossing voor de drukke en gevaarlijke overweg Beverwijkerstraatweg in Castricum. Dat blijkt uit een besluit over het programma Hoog Frequent Spoor PHS), meldt een persbericht (26 maart 2021) van de gemeente Castricum.

De overweg Beverwijkerstraatweg is al jaren een knelpunt waar het verkeer niet goed doorstroomt en waar te vaak gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan. Dat levert grote problemen op voor veel inwoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente.

Bij de voorbereiding van de plannen voor de uitrol van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) tussen Alkmaar en Amsterdam heeft het ministerie van IenW besloten om dit knelpunt als ‘raakvlak-project’ te bestempelen in het zogenaamde Ontwerp Tracébesluit (OTB). Dit houdt in, dat het Rijk de spoorwegovergang niet opneemt in het genoemde spoorprogramma. Daarover is het college van Castricum zowel verbaasd als bezorgd, want het oplossen van het knelpunt is immers door het Ministerie zelf ‘randvoorwaardelijk’ verklaard voor het kunnen laten rijden van extra treinen

De gemeente dient een zienswijze in op het voorgenomen besluit van het Ministerie van IenW om vanaf 2028 meer treinen te laten rijden. Met het indienen van een zienswijze bij het OTB benadrukt de gemeente dat een structurele oplossing van het overwegknelpunt Beverwijkerstraatweg onderdeel hoort te zijn van de maatregelen die nu door het Ministerie en ProRail worden voorbereid om het spoornetwerk tussen Alkmaar en Amsterdam geschikt te maken. Gemeente, Regio Alkmaar en de Provincie Noord-Holland zijn het erover eens dat de extra treinen van PHS essentieel zijn om de regio ook in de toekomst bereikbaar te houden. Ook zijn ze nodig om de zo gewenste extra woningen te kunnen realiseren, waarover regionaal afspraken zijn gemaakt.

Het persbericht van de gemeente vervolgt verder: Op ambtelijk en bestuurlijk niveau zijn stappen gezet naar een samenwerking bij de oplossing van het knelpunt. Het ministerie, ProRail, de provincie, Regio Alkmaar en de gemeente Castricum erkennen het nut en de noodzaak van een structurele oplossing en beschouwen het als een gezamenlijke opgave. Dat is positief. Er is echter nog geen concrete afspraak over welke oplossing het moet worden en wie daaraan gaat mee betalen. Er is, simpel gezegd, dus nog geen project en nog geen geld. Daarmee is het OTB niet compleet, want er is geen duidelijkheid of PHS wel kan worden ingevoerd.