Ongekende kaalslag op het sociaal culturele leven in Castricum

11 juni 2023

De bibliotheken, het welzijnswerk, Toonbeeld en tal van kleinere organisaties en verenigingen krijgen volgend jaar tot 20% minder subsidie. Het leidt tot een kaalslag. De bibliotheekvestigingen in Akersloot en Limmen moeten dicht. Stichting Welzijn kan niet meer door gaan met ondersteuning van eenzame ouderen. Muzieklessen voor de jeugd gaan eraan of worden zo duur dat alleen kinderen van rijke ouders het zich kunnen veroorloven. De samenwerking in cultuureducatie met scholen verdwijnt. De wachtlijst voor WMO-ondersteuning is opgelopen tot 22 weken, maar onafhankelijke clientondersteuning en overbruggingszorg wordt gekortwiekt

De PvdA-fractie heeft inmiddels heftig geprotesteerd tegen deze enorme aanslag op het sociale en culturele leven in Castricum bij de bespreking van de kadernota (op 8 juni) in de gemeenteraad.
Het college verdedigt de enorme greep in de subsidie door te zeggen dat daartoe al in 2021 was besloten om het destijds dreigende begrotingstekort voor het jaar 2024 te dekken. Maar inmiddels is er helemaal geen tekort meer in 2024. Integendeel, er is geld zat. Het college gebruikt de overschotten om een onvervalst rechts beleid uit te voeren. Er wordt geld weggegeven aan ondernemersbelangen en geld gestopt in het relatief verlagen van lokale lasten voor rijke inwoners. Voor allerlei kleine posten lukte het de coalitie van VVD, Lokaal Vitaal, Groen Links en CDA wel om geld te vinden.
Ga maar na:
De bibliotheken in Akersloot en Limmen gaan dicht als gevolg van de bezuiniging van 15 tot 20% op het bibliotheekwerk. Het betekent dat kinderen in Akersloot en Limmen niet meer in hun eigen dorp een boek kunnen lenen en dat tal andere biebactiviteiten gericht zoals het ABC huis gericht op zelfredzaamheid, participatie en educatie stimuleert. Daar staat tegenover dat het college elke toerist van buiten Castricum de hele zomer gratis en voor niks in een kustbus naar het strand rijdt om daar een drankje te laten kopen in een van de strandtenten.

Toonbeeld zal niet meer kunnen meedoen met peutercafe’s en zal de prijs van muzieklessen voor kinderen verhogen. Muziekles is er straks alleen nog voor de rijken.
Daar staat tegenover dat de ondernemers op de Castricummerwerf een ‘parkmanager’ op kosten van de gemeente krijgen die de ondernemers gaat helpen hun bedrijventerrein beter te beheren.

Stichting Welzijn moet zien of het of het alle jongerenwerkers in dienst kan houden.
Daar staat tegenover dat het college het geen punt vindt om structureel extra ordehandhavers (boa’s) te betalen die toezicht houden op de jonge klanten van de dorpscafe’s in avonduren en weekeinden.

We hebben een regionale dienst, Mee en de Weering voor maatschappelijke hulp en gerichte onafhankelijke clientondersteuning en WMO-overbruggingszorg. Mee en de Weering moet ook 15- tot 20% inleveren en zal de inzet van medewerkers in de lokale sociale teams terugbrengen.
Daar staat tegenover dat het college het geen punt vond om zelf extra ambtenaren aan te stellen die zich gaan richten op preventie en het versterken van de sociale basis. Beetje vreemd dat die sociale basis nu wordt afgebroken.

De OZB-tarieven zijn relatief gedaald dit jaar omdat tegen de afspraak is de hoge inflatie maar voor de helft is verrekend. Het lijkt leuk voor onze inwoners: lagere OZB-lasten. In Castricum zijn die al veel lager dan in Uitgeest, Bergen, Heiloo en andere omliggende gemeenten. Wie nu juicht moet beseffen dat we daar een hoge prijs voor betalen. Castricum wordt een dorp met relatief rijke inwoners, die met subsidie een elektrische auto en zonnepanelen op aanschaffen, maar die leven in een dorp met een ontstellend mager voorzieningenniveau.

Castricum is niet gebaat bij zo’n toekomst. Mensen ervaren welzijn als de welvaart niet alleen in privéhanden is, maar deels in de gemeenschap wordt gestoken. We hebben muziek en cultuur en maatschappelijke hulp nodig om te zorgen dat we ons verbonden voelen met elkaar en voor elkaar. Onze inwoners staan bekend om hun grote aantal verenigingen en organisaties, om het samenwerken en samen sporten, samen plezier maken en samen hulp organiseren voor elkaar. Die inzet is tegelijk het profijt van inwoners en het blijft alleen overeind als er een basisstructuur onder ligt die wordt gefinancierd met gemeenschapsgeld.

De PvdA heeft, net als D66 en De Vrije Lijst, uiteraard gevraagd de aangekondigde bezuiniging niet door te voeren. Het college laat doorschemeren dat er ruimte is om naar ‘scenario’s’ te kijken om de gevolgen te verzachten. Het is dan aan de coalitie van Lokaal Vitaal, VVD, Groen Links en het CDA om met elkaar te onderhandelen over deze ongekende kaalslag op het sociaal culturele leven in Castricum.

Jose Smits
Lees hier de complete bijdrage in het debat over de kadernota.
Kijk hier naar het debat.
Kijk hier als je wilt horen wat de bibliotheken, stichting Welzijn en Toonbeeld hebben aangeven over de gevolgen van de opgelegde bezuinigingen.