Al jaren probeert het College krampachtig om elk gesprek over aanpassing van de lijnvoering op het spoor, om de gelijkvloerse kruising bij de Beverwijkerstraatweg ook op de lange termijn te handhaven, buiten de deur te houden. Ook nu weer worden in een nieuwe memo van het College aan de Raad over de Beverwijkerstraatweg allerlei drogredenen opgevoerd om daar niet over te praten. En ook de Raad wil het er blijkbaar niet over hebben. Zo is het besluit om een raadsinformatieavond te organiseren afgelopen week door het Presidium ingetrokken.
Maar het ziet er niet naar uit dat het College en de Raad dit nog lang vol zullen kunnen houden. Want de enige mogelijkheid om ook op de lange termijn geen ongelijkvloerse kruising in Castricum te willen is om de lijnvoering tussen Alkmaar en Haarlem aan te passen. Dat blijkt uit het ProRail rapport dat onlangs met een beroep op de Wet open overheid (Woo) boven tafel is gekomen. Er moet dus wel met Ministerie en regiogemeenten worden gesproken over aanpassing van de lijnvoering. Het is de enige manier om de wens van de Raad (geen tunnel in Castricum) te realiseren én het door de Raad vastgestelde besluit (open houden optie ongelijkvloerse kruising) van tafel te krijgen.
Mogelijk biedt de in september te publiceren Miljoenennota uitkomst. Want daarin zal in het Mobiliteitsfonds vermoedelijk worden aangegeven dat er in de komende 15 jaar geen geld is voor een tunnel. En naar alle waarschijnlijkheid zal dat ook gelden voor de jaren daarna. Dat betekent dat toch echt het gesprek over aanpassing van de lijnvoering moet worden gevoerd. Ook om tot een zodanige invulling daarvan te komen dat de nadelen voor Castricum zo klein mogelijk zijn.
Dave van Ooijen
Lid Maatschappelijke Denktank IVP