Over klimaatrechtvaardigheid in Castricum

19 november 2023

Op vrijdag 17 november bezochten de kandidaat Tweede Kamerleden Paulien Gankema en Margreet de Boer Castricum, op uitnodiging van de PvdA en GroenLinks. Paulien is programmamanager bij Milieudefensie. Daar zetten zij en haar team grote vervuilers als Tata, Ahold en ING onder druk. Paulien strijdt voor klimaatrechtvaardigheid: “Mensen staan altijd boven multinationals.” Margreet de Boer is voormalig lid van de Eerste Kamer. Ze is sociaal advocaat en was directeur van het expertisecentrum voor vrouw en recht. Margreet zet zich in voor mensen in een kwetsbare positie: “Voor mij vormen mensenrechten een belangrijke toetssteen: only rights can stop the wrongs”.

Paulien en Margreet bezochten eerst de markt, waarbij zij in gesprek gingen met verschillende bewoners. Ze beantwoorden vragen als: Hoe moet ik strategisch kiezen als ik meer vrouwen in de politiek wil? En: is GroenLinks-PvdA nu voor of tegen kernenergie? Ook namen ze uitgebreid de tijd voor het gesprek met mensen die nog geen keuze hadden gemaakt.

Huiskamergesprek
Daarna was er een huiskamerbijeenkomst met belangrijke organisaties uit Castricum die zich bezighouden met klimaat, duurzaamheid en energietransitie: Transitie Castricum, Herenboeren, Duurzaam bouwloket, CALorie, de Klimaatburgemeester, Extinction Rebellion en Meer bomen Nu.