Plan voor tunnel bij station valt slecht

23 december 2022

Het plan van het college om met Pro Rail snel een intentieverklaring te tekenen voor de aanleg van een tunnel bij het treinstation Castricum is door de PvdA-fractie afgewezen. Ook andere partijen in de gemeenteraad, inclusief collegepartijen VVD  en Groen Links, willen zich niet overleveren aan zo’n snelle intentieverklaring. Dat bleek donderdagavond 22 december tijdens een commissievergadering waar het plan van het college werd besproken.

Volgens het college is de aanleg van een tunnel bij het station nodig om de gelijkvloerse kruising van trein en Beverwijkerstraatweg te vervangen. Vanaf 2030 gaan er namelijk meer intercity’s rijden tussen Alkmaar en Amsterdam; zoveel dat de spoorbomen bij de overwegen zo vaak zouden zakken dat het autoverkeer ernstig wordt belemmerd en er ook gevaarlijke situaties ontstaan als auto’s al filerijdend stilvallen op de overgang tussen dalende spoorbomen in.

Om het veiliger te maken is onderzoek gedaan naar allerlei varianten van tunnels en de aanleg van nieuwe randwegen en ook is steeds de mogelijkheid opengehouden om de gelijkvloerse kruising te verbeteren. Met de presentatie van een nieuw plan in december schrapt het college alle varianten behalve een: een tunnel die vlak langs het station loopt en het autoverkeer vanaf de Beverwijkerstraatweg door een betonnen asfaltbak leidt naar de Mient en de Ruiterweg. Het college wil na het tekenen van de intentieverklaring een onderzoek uitvoeren naar de precieze inpassing.

De PvdA-fractie liet in de vergadering van de gemeenteraad 22 december weten dat ze geen noodzaak ziet voor een tunnel op dit moment. Vanaf 2030 gaan inderdaad zoveel intercity’s  rijden tussen Alkmaar en Amsterdam dat de overgang op de Beverwijkerstraatweg niet veilig meer is. Maar er zijn goede mogelijkheden om het treinverkeer ook weer te verminderen door de sprinters van de Kennemerlijn (van en naar Haarlem) in te korten  tot Uitgeest in ruil voor een verbeterde IC-verbinding naar Haarlem.

Fractievoorzitter jose Smits verwoordde het zo:

“Het college lijkt met het voorgelegde besluit daadkrachtig een einde te willen maken aan wat wordt ervaren als een jarenlange discussie over de veiligheid bij het spoor waarbij lang gesproken is over vijf of meer varianten voor tunnels, nieuwe randwegen, verlegging van het spoor. Bij de start van dit college is in alle beslotenheid het snelle besluit genomen om al die varianten op een na van tafel te geven. Het lijkt lekker daadkrachtig: als gelijkvloers niet veilig meer is door toegenomen treinverkeer, dan doen we een tunnel. ”

“We hebben daar sindsdien als dorpsgemeenschap en als gemeenteraad niet echt meer over gediscussieerd. Is een tunnel echt nodig? Is een tunnel beter dan een randweg? Zijn andere oplossingen denkbaar zoals een andere weg vanaf Castricummerwerf met voorbijgaan van de overweg Beverwijkerstraatweg, dieper het dorp in? ”

“Wat we nu als voorgenomen besluit krijgen gepresenteerd leunt stevig op twee premissen: 1. Het Programma Hoog Frequent Spoor geeft zoveel treinverkeer dat een gelijkvloerse kruising echt niet meer kan

en 2: alleen een tunnel geeft de oplossing.”

“Maar er is ook een serieuze mogelijkheid, dat de Kennemerlijn wordt ingekort voor wat betreft de Sprinters, tot Uitgeest en dat Uitgeest een intercity station wordt, het bieden van een goede aansluitende overstap in Uitgeest van de ingekorte Kennemerlijn Sprinter op IC’s vanuit Alkmaar en Amsterdam, en het opwaarderen van de spits IC op de Kennemerlijn tot een structurele IC, die dan in plaats van de Kennemerlijn Sprinter wordt doorgetrokken richting Hoorn of Heerhugowaard. Dit  bij elkaar leidt ertoe dat er voldoende ruimte is voor het PHS (extra treinen tussen Alkmaar en Amsterdam) en voor het handhaven van een gelijkvloerse kruising. ProRail noemde deze optie een serieuze optie voor de middellange termijn.”

“Het grote voordeel van deze oplossing, is dat we niet onder druk komen te staan om al in januari volgend jaar een intentieverklaring te moeten tekenen voor aanleg van een tunnel tussen duinen en dorpscentrum. Een tunnel op die plek zal vergaande gevolgen krijgen. Het wordt een brede laag asfalt en beton, tussen duinlandschap en een dorp in. Een hele voetbalclub zal moeten worden verplaatst. Een tunnel krijgt een aanzuigende werking op autoverkeer (en gaat dus in tegen het beleid om OV en fietsverkeer te stimuleren) en krijgt groot effect op de Mient, de Ruyterstraat en de Beatrixstraat. ”

“Een tunnel met veel autoverkeer zal ook een negatieve werking kunnen hebben op het dorpscentrum. Een tunnel aan de noordkant van het station breekt Bakkum af van de rest van Castricum. Complicerend is ook de woningbouw op terrein Kaptein Kaas en het ontbreken van een goed verkeerscirculatieplan. ”

De collegepartijen in de gemeenteraad gaan met elkaar een wijziging op het collegevoorstel formuleren. Die wijziging betekent dat de wethouder voorlopig geen intentieverklaring mag gaan tekenen.