Woondeal, de ene gemeente die eigenwijs niet mee wil doen is Castricum.

14 april 2023

In maart 2023 tekenden minister Hugo de Jonge, de provincie Noord-Holland en alle gemeenten, op een na, de regionale woondeal. Die ene gemeente die eigenwijs niet mee wil doen is Castricum. Onder aanvoering van VVD-wethouder Paul Slettenhaar weigert het college van Castricum, met daarin behalve de VVD, Lokaal Vitaal, CDA en Groen Links, mee te doen.

De woondeal is heel belangrijk voor het oplossen van het woningtekort in de regio. CDA-minister Hugo de Jonge trekt er hard om via de gezamenlijke afspraken met provincie en gemeenten tienduizenden betaalbare woningen te bouwen om de woningnood te verlichten onder jongeren, startende gezinnen en ouderen.

Voor de PvdA-fractie is de weigering onbegrijpelijk. Samen met D66 en de Vrije Lijst probeerde raadslid Peter Pinkhaar het college te bewegen toch mee te doen.

Het formele argument van Slettenhaar is dat de woondeal ‘verwachtingen wekt die tot verlies van vertrouwen kunnen leiden als ze niet worden waargemaakt”. Het is om te huilen dat argument. De wethouder heeft in het collegeakkoord beloofd meer sociale woningbouw te realiseren in Castricum, precies net zoveel als in de woondeal wordt nagestreefd. Hij wil die belofte in het kader van de woondeal niet steunen. En dan moeten wij er vertrouwen in hebben dat hij dat zelf wel gaat doen op basis van het college programma?

Zijn andere argument is dat de minister niet gaat over het realiseren van woningbouw maar dat het primaat bij de gemeenteraad ligt. Dat zegt hij in een tijd dat Castricum voor zowat elk onderwerp mee moet doen in een gemeenschappelijke regeling omdat de gemeente te klein om nog zelfstandig regelingen uit te voeren.

Slettenhaar neemt bovendien risico’s. Door niet mee te tekenen loopt Castricum financiële en regelhulp van het ministerie mis bij de bouwplannen.

In de afgelopen periode is veel in de pers geschreven over de woondeal. In één van de artikelen wordt emeritus hoogleraar gebiedsontwikkeling Friso de Zeeuw gevraagd naar zijn mening over de weigering van Castricum mee te doen: “De wethouder daar zit er principieel in, is gesteld op zijn autonomie. Maar ik denk dat hij zijn taakstelling best gaat halen en het ondergraaft de woondeal verder niet.’’

De PvdA-fractie denkt dat de wethouder inderdaad een verkeerd soort autonomie wil uitstralen. Hij is als een puber die boos roept: bemoei je er niet mee. Deze houding schaadt de reputatie van onze gemeente en het schaadt het woningbouwbeleid.

Opvallend is dat zowel de CDA-fractie als Groen Links de weigerende wethouder steunen. De woondeal is van CDA-minister Hugo De Jonge. De lokale CDA heeft in twee debatten over dit onderwerp domweg niets inhoudelijks willen zeggen en riep alleen maar dat ze de kwestie graag aan de wethouder overlaat. Groen Links wilde niet zwijgend kenbaar maken dat ze het hoofd buigen om de lieve vrede in de coalitie te bewaren. Nee, de fractie gaf een argument: de woondeal zou ’te vaag’ zijn en overbodig omdat Groen links er hoogstpersoonlijk voor heeft gezorgd dat dit college net zoveel sociale woningbouw gaat nastreven als de woondeal belooft.

Veel geluk ermee. Het is buigen voor apenrotsgedrag.

VVD, Lokaal Vitaal, CDA en Groen Links hebben hun eigen collegeprogramma destijds wel ondertekend. Daarvoor geldt kennelijk niet dat het ‘verwachtingen wekt die tot verlies van vertrouwen kunnen leiden als ze niet worden waargemaakt”.

Peter Pinkhaar

Jose Smits