Inhuur van ambtenaren dubbel zo duur als vast in dienst nemen

4 november 2023

Inhuur van een ambtenaar in een vacature op uurbasis is ruim twee keer zo duur dan het aanstellen van een ambtenaar in vaste dienst. Dat is althans gebleken bij het inhuren van de gemeentesecretaris op interim basis door de gemeente Castricum in de periode half 2022 tot half 2023. Castricum zat na de gemeenteraadsverkiezingen opeens zonder secretaris omdat de toenmalige man in die functie, Ron Suanet, wethouder werd in Heemskerk.
Het college van B en W besloot op tijdelijke basis een gemeentesecretaris in te huren op urenbasis. Dat wil zeggen dat de interim gemeentesecretaris elk gewerkt uur declareerde en per maand kon bepalen hoeveel uur hij werkte. Zijn aanstelling werd tweemaal verlengd. De uiteindelijke kosten zijn te berekenen op ruim tweemaal de kosten van een fulltime werkende gemeentesecretaris in vaste dienst.

In de zomer 2023 ontstond ophef omdat het college de opdracht voor het werven van een nieuwe gemeentesecretaris onderhands gunde aan het bureau in eigendom van de interim gemeentesecretaris. Het was een opdracht die een waarde vertegenwoordigde van 21.000 euro, exclusief advertentiekosten.
In een artikel op deze website hekelden wij deze onderhandse gunning. De gemeentesecretaris mocht tegen extra betaling zijn opvolger zoeken. De opdracht had aanbesteed moeten worden in plaats van deze financieel gunstige vriendendienst te verlenen.
Deze website heeft inmiddels dat artikel aangepast. We hekelen nog steeds de onderhandse gunning omdat het neerkomt op belangenverstrengeling en vriendjespolitiek maar zagen intussen dat de gemeentesecretaris, terwijl hij werkte en declareerde voor de werving van zijn opvolger, zijn declarabe uren als gemeentesecretaris verminderde. De gang van zaken (er werden vaak geen fulltime werkweken gedeclareerd) laat overigens zien dat Castricum kennelijk geen fulltime werkende gemeentesecretaris nodig heeft.