Handel in invloed

18 september 2023

Niet durven erkennen dat men een ‘fout’ heeft gemaakt, maar stoïcijns doorgaan dat men ‘juist’ gehandeld heeft. Zelfs niet zeggen dat men ‘een beetje dom is geweest’. Wat is het blijkbaar moeilijk om te erkennen dat men niet goed heeft opgelet en een ondoordacht besluit genomen heeft. Nee, in plaats daarvan draaien en zeggen dat men het de volgende keer ‘anders zal gaan doen’, zonder te erkennen dat men een niet doordacht, dom besluit heeft genomen. Niet de eigen ‘fout’ erkennen, maar de oppositie de schuld geven dat men het College überhaupt heeft durven aanspreken op een ‘vermeende integriteitskwestie’. Dat is wat er de afgelopen maand gebeurd is in de Gemeenteraad toen de oppositie (PvdA, D66, VrijeLijst) vragen ging stellen nadat het College instemde met een opdracht aan een bureau van de (tijdelijke) ingehuurde gemeentesecretaris. Niet omdat het een ‘fout’ of ‘dom’ besluit was dat men nam, maar omdat er anders vragen gesteld gaan worden gaat men het de volgende keer ‘mogelijk’ anders doen. Het gaat het College dus niet om het voorkomen van het beeld dat de integriteit mogelijk in het geding is. Of om het vermijden van een beeld van vriendjespolitiek. Nee, het gaat om het voorkomen dat er vragen worden gesteld. Dat betekent dus dat je in het vervolg moet zorgen dat er geen vragen worden gesteld. Nederland heeft geen wet die ‘vriendjespolitiek’ strafbaar stelt. De EU komt nu gelukkig met een nieuw anti-corruptiepakket, en nu moeten we het in Nederland alsnog gaan doen. ‘Peddling in influence’ heet dat. Handel in invloed. Dat is wat er volgens mij is gebeurd. En dat moeten wij niet willen. Of er nu sprake is van persoonlijk gewin of niet. Handel in invloed, en daarvan was in dit geval sprake volgens mij, moeten we niet toestaan. We moeten ons er tegen uitspreken.

Dave van Ooijen

Deze mening is geschreven door Dave van Ooijen, naar aanleiding van de reactie binnen het college op de integriteitsmelding van de Vrije Lijst, PvdA en D66 en de berichten op de website van PvdA en De Vrije Lijst daarover.
in dit bericht leest u wat Binnenlands Bestuur erover schreef.
NRC Handelsblad had onlangs een artikel over ‘handel in invloed’ in een artikel over corruptie en vriendjespolitiek