5 januari 2024

Inwoners ervaren overlast door Schiphol

Het lawaai van vliegtuigen boven Limmen, Castricum en Uitgeest is weer flink toegenomen  na relatieve rust gedurende de Covid epidemie. Inwoners ervaren flink last. Ze worden gewekt door de herrie en hebben ook overdag last van vliegtuigen die soms extreem laag (op minder dan 600 meter) boven onze dorpskernen scheren.

Een van onze actieve leden, Hans van Willenswaard, heeft in 2023 een enquête uitgezet onder met name inwoners van Limmen en regio. Hij verdiepte zich in de statistieken rond vliegbewegingen op Schiphol; probeerde het rijksbeleid rondom het terugdringen van het aantal vliegbewegingen op Schiphol te volgen en verdwaalde in alle abstracte statistieken.

Hij wilde via een enquête hele concrete ervaringen van inwoners ophalen en delen.
De respons was groot: meer dan 600 inwoners reageerden op de enquête. Van alle respondenten gaf meer dan 90% aan hinder te ondervinden. Ruim 70% wordt weleens gestoord in de slaap door de herrie. Ruim een vijfde overweegt te verhuizen omdat ze te veel overlast ervaren.

In de enquête werden ook open vragen gesteld over waar ze zich zorgen over maken als gevolg van de overlast. Men geeft (onder veel meer) aan te vrezen voor de gevolgen op de eigen gezondheid  maar ook voor waardevermindering van hun woning, hinder tijdens thuiswerken, niet meer met open raam kunnen slapen; schaamte om bezoek thuis te ontvangen, vrees voor negatieve invloed van uitlaatgassen, fijnstof, stikstof en luchtvervuiling.

Hans van Willenswaard heeft samengewerkt met de fractie om via schriftelijke vragen verantwoordelijk VVD-wethouder P. Slettenhaar te bewegen om in actie te komen. De antwoorden van de wethouder waren nietszeggend. Hij zegt dat Castricum via regionaal overleg inbreng heeft en samenwerkt met andere gemeenten zoals Uitgeest om de overlast te verminderen. Hij gaf niet aan wat de strategie is, welke acties hij inzet, of hij überhaupt vindt dat de overlast te groot is. Hij verwees naar de abstracte stukken van dat regionale overleg. Het is een manier van antwoorden die laat zien dat hij zelf geen enkele actieve inbreng heeft en het hem weinig kan schelen.

Hier leest u meer over de uitkomsten van de enquête.

U kunt Hans van Willenswaard mailen of ons mailen.
Jose Smits, PvdA fractie gemeenteraad Castricum,    [email protected]